Se hvordan rejsekortet bliver hacket

Hollandske forskere har brudt ind i kortet, så det er muligt at køre gratis med bus og tog. Selskabet bag ser det dog ikke som et stort problem.

Rejsekortselskab vil ikke skifte kort nu

Eksperter og rejsekortselskabets egen systemchef siger, at det vil være mest overkommeligt at skifte nu. Alligevel vurderer direktøren, at det er bedst at vente.

Alle rejsekort bruger samme nøgle

Det gør et svagt system endnu svagere, siger forsker. Direktør aner ikke, hvad det betyder for sikkerheden.

Rejsekortets systemchef: Udskiftning overkommelig nu

Det vil være markant billigere at udskifte det den usikre Mifare Classic-chip til en sikrere nu, end når systemet er rullet ud, siger eksperter. Rejsekortselskabets systemchef kalder en udskiftning nu for "overkommelig".

Standere til at tage i mod rejsekortet er på vej op på det meste af Sjælland. Systemet er allerede i drift mellem Taastrup og Holbæk. Men der er kun 1100 kort, der i øjeblikket bliver testet af udvalgte kunder.

- På nuværende tidspunkt vil det jo være en overkommelig opgave at skifte kortene ud, i og med der ikke er flere kort ude. Det vil være meget vanskeligt, hvis der først er en halv million kort ude, forklarer systemchef i Rejsekortselskabet Palle Gildbak.

Interviewet er lavet, inden rejsekortet blev hacket. Men han bakkes op af betalingskortekspert Henning N. Jensen, der kalder det galimatias, hvis rejsekortet ikke bliver skiftet til en ny korttype, inden det kommer ud i ordinær drift.

- Det vil både økonomisk og imagemæssigt være fuldstændigt uacceptabelt for samfundet, konkluderer han.

Landsdækkende udkiftning er en stor investering
I Holland har selskabet bag OV Chipkaart udarbejdet en plan for at skifte til et nyt og mere sikkert kort. OV Chipkaart er cirka tre gange større end det danske rejsekort forventes at blive.

- De indledende omkostninger er kun et par millioner (euro, red.), hvis du kun ser på at ændre det centrale system, så du kan producere nogle nye kort, forklarer administrerende direktør Jeroen Kok. Han vil helst ikke kommentere direkte på de danske forhold, men han konkluderer alligevel:

- Det er en begrænset investering i at opgradere det basale i systemet. Det er en stor investering, hvis du skal udskifte en landsdækkende infrastruktur. At distribuere de nye kort, tage de gamle tilbage og udskifte alle kortlæserne inden for en kort periode vil blive rigtigt dyrt.