Se hvordan rejsekortet bliver hacket

Hollandske forskere har brudt ind i kortet, så det er muligt at køre gratis med bus og tog. Selskabet bag ser det dog ikke som et stort problem.

Rejsekortselskab vil ikke skifte kort nu

Eksperter og rejsekortselskabets egen systemchef siger, at det vil være mest overkommeligt at skifte nu. Alligevel vurderer direktøren, at det er bedst at vente.

Alle rejsekort bruger samme nøgle

Det gør et svagt system endnu svagere, siger forsker. Direktør aner ikke, hvad det betyder for sikkerheden.

Forsinkelser efter store EU-udbud er typisk

Større anlægsprojekter og IT-projekter er de typer projekter, der typisk bliver forsinkede, fortæller ekspert i EU-udbud. Rejsekortet er ingen undtagelse.

- Selve udbudsprocessen plejer at være rimeligt smertefri, forklarer Michael Steinicke, der har beskæftet sig med EU-udbud som professor ved juridisk institut på Syddansk Universitet. Det er den efterfølgende overholdelse af kontrakten, der plejer at være det svære.

- Der er nogle typer ydelser, der hyppigt medfører forsinkelser. Det er den type, der er komplekse. For eksempel IT-ydelser, hvor man ikke har nået at få fastlagt, hvad man egentlig vil have, forklarer han.

Michael Steinicke har ikke set udbudsmaterialet for rejsekortet, og kan derfor ikke fortælle, om det er tilfældet her. Direktøren for Rejsekortselskabet Bjørn Wahlsten forklarer, at der er lagt en række mekanismer ind i kontrakten, der træder i kraft, hvis East-West ikke overholder den.

- Hver eneste gang leverandøren bliver forsinket, så skal de betale bod til os. På den måde er vores betaling til East-West blevet væsentligt mindre, men hvor meget, kan jeg ikke sige, forklarer direktøren.

Løsere tidsplan ingen hjælp
Han tror ikke, at en mindre stram tidsplan ville have gjort rejsekortet mindre forsinket i dag:

- Jeg tror, at det er væsentlig, at der i alle leverancer er en realistisk men skarpt formuleret tidsplan. Jeg er ikke sikker på, at det havde været gavnligt at tilføje en ekstra termin fra start. Jeg kender ikke en leverandør, der ikke har siddet i weekenderne op til en deadline og knoklet med at få leverancen færdig, forklarer Bjørn Wahlsten.

Rejsekortetselskabet og East-West har ud over kontrakten skrevet fire tillægskontrakter, og er på vej til at forhandle en femte. Det er der ikke noget i vejen for, mener Michael Steinicke. Så længe det tiderne er for levering, der bliver beskrevet. For det går ikke at ændre projektet:

- Når man har beskrevet, hvad projektet går ud på, så er man bundet af det. Og det er den efterfølgende kontrakt også. Hvis man indgår væsentlige ændringer af kontrakten er det at betegne som en ny kontrakt og så skal den i udbud igen, forklarer Michael Steinicke.

Rejsekortet bliver stort set som beskrevet i den første kontrakt.