Se hvordan rejsekortet bliver hacket

Hollandske forskere har brudt ind i kortet, så det er muligt at køre gratis med bus og tog. Selskabet bag ser det dog ikke som et stort problem.

Rejsekortselskab vil ikke skifte kort nu

Eksperter og rejsekortselskabets egen systemchef siger, at det vil være mest overkommeligt at skifte nu. Alligevel vurderer direktøren, at det er bedst at vente.

Alle rejsekort bruger samme nøgle

Det gør et svagt system endnu svagere, siger forsker. Direktør aner ikke, hvad det betyder for sikkerheden.

Direktør: Rejsekortet er ingen skandale

Det er svært at få ham til at svare på spørgsmålet. Men til sidst gør han det alligevel. Rejsekortselskabets direktør Bjørn Wahlsten mener ikke, forsinkelsen af rejsekortet er en skandale. Det mener ellers SF's trafikordfører.

- Det er en skandale. Rejsekortet skulle have været færdigt i 2009. Men det er som om, at når det handler om statslige selskaber, kan man godt tillade sig at sove i timen, sagde SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr til Jyllands-Posten den 24. oktober.

- Det mener jeg ikke, det er, replicerer Rejsekortets direktør på spørgsmålet, om rejsekortet er en skandale. Bjørn Wahlsten sidder og vrider hænderne, mens han prøver at undvige spørgsmålet:

- Jeg ville være meget mere ked af det, hvis de er ligeglade. Nu siger de, at de har en forventning om, at det kommer til at virke. Ligesom jeg har.

- Jeg tror ordet skandale i dansk mediebrug hænger ret løst.

- Andre må vurdere, om det er en skandale eller ej.

Udskydelse undgår skandale
Trafikministeren tog i Jyllands-Postens artikel ikke ordet skandale i sin mund, men han sammenlignede til gengæld forløbet med lanceringen af IC4-tog i Danmark:

- Jeg går hele tiden og taler om, at sagen om rejsekortet ligner sagen om IC4-toget. Jeg synes bestemt godt, at processen kan minde om IC4, og jeg kan ikke acceptere, at man bliver ved med at udskyde tingene, sagde Lars Barfoed.

Men den sammenligning vil den tidligere salgsdirektør i DSB og nuværende rejsekortdirektør Bjørn Wahlsteen ikke komme med:

- Jeg skal ikke forholde mig til IC4, svarer han kortfattet.

Til gengæld mener han, at det ville have været en skandale, hvis de havde fulgt tidsplanen og implementeret hele Lolland, Falster og Sydsjælland med 40-50.000 kunder på en weekend:

- Det ville nok være en skandale, hvis vi bare havde været arrogante og ikke lyttet til kunderne og erfaringerne fra Holland og Oslo. Hvis vi bare bevidstløst havde rullet ud uden at lytte til erfaringerne, så kunne det være, kunderne stod uden hjælp i telefonerne og ude på stationerne. Det havde været en skandale.