Se hvordan rejsekortet bliver hacket

Hollandske forskere har brudt ind i kortet, så det er muligt at køre gratis med bus og tog. Selskabet bag ser det dog ikke som et stort problem.

Rejsekortselskab vil ikke skifte kort nu

Eksperter og rejsekortselskabets egen systemchef siger, at det vil være mest overkommeligt at skifte nu. Alligevel vurderer direktøren, at det er bedst at vente.

Alle rejsekort bruger samme nøgle

Det gør et svagt system endnu svagere, siger forsker. Direktør aner ikke, hvad det betyder for sikkerheden.

Bedre sikkerhed kræver ny kontrakt

Hvis chippen i rejsekortet skal udskiftes til en sikrere model vil det kræve at kontrakten bliver forhandlet på ny. Rejsekortselskabet har nemlig allerede købt en million Mifare Classic-kort.

For at kunne forbedre sikkerheden i rejsekortet, så skal Rejsekortselskabet endnu en tur til Frankrig, og skrive en tillægskontrakt med leverandøren East-West. De to parter har allerede skrevet fire tillægskontrakter og er i gang med at forhandle en femte.

I alle fem tilfælde har ændringerne været, fordi East-West ikke har kunnet overholde tidsfristerne. Nu kan det være Rejsekortselskabet, der skal bede East-West om en ændring af kontrakten, fordi der skal leveres noget andet end bestilt:

- Under alle omstændigheder skal der ændres i det software, der ligger i kortlæseren, det er helt sikkert, fortalte systemchef Palle Gildbak inden det er blevet kendt, at rejsekortet er blevet hacket.

Og dermed også ændres i leveringskontrakten?

- Ja.

Som vil komme til at koste jer nogle penge?

- Sandsynligvis. Jeg har ikke noget bud på hvor meget, hvis det er det du vil spørge om.

Det aner du ikke, hvor meget vil koste?

- Det har jeg virkelig slet ikke noget gæt på, fordi der er så mange ting i det - også hos vores eget personale - at nej, det tør jeg slet ikke give noget bud på.

Rejsekortselskabet har allerede bestilt en million Mifare Classic kort med option på fire millioner mere, som en del af den oprindelige kontrakt.